Ruud - Reisverslag uit Warburg, Duitsland van Sietse Bunk - WaarBenJij.nu Ruud - Reisverslag uit Warburg, Duitsland van Sietse Bunk - WaarBenJij.nu

Ruud

Blijf op de hoogte en volg Sietse

11 September 2012 | Duitsland, Warburg

Ik ben op 04-09-2012 vertrokken naar Praag. Ik ben nog niet helemaal fit. Dus besluit ik naar varik te fietsen, waar mijn eerste nacht in de tent is.
Op 05-09-2012 start ik echt met de tocht.
Op het advies van Paulien neem ik het variks veer, wat me 3 km zou schelen. Helaas scheelt dit maar 500 meter maar ik ontwijk wel de appelpop tent in Tiel.
Ik fiets vandaag op de knooppunten tot millingen aan de rijn. Daar pak ik de route naar Praag op. De route is erg saai. Dit komt omdat hij voornamelijk langs de rivier de waal gaat, deze rivier trekt mij niet en heb ik al meedere malen gefietst. Gelukkig fietst er nog een jonge dame van mijn leeftijd 5 km mee en krijg ik veel respect. Bovendien heb ik wind mee. Dit scheelt veel in mijn fiets plezier.
Na mijn 3e pondje en een kleine stukje van de waal te hebben afgereden besluit ik in Herwin mijn tent op te zetten bij een svr camping.
Ik ben bekaf helaas houdt de jonge boer rond mijn leeftijd mij flink aan de praat. Elke keer als ik een stap uit huis wil zetten begint hij over nieuwe met praten. Hij vertelt oa dat er veel fietsers naar Praag zijn, die hier komen kamperen.Hij begrijpt niet wat we daar zoeken. Ik besluit het gesprek aprubt te stoppen met ´doei´en hard weg te lopen het trein op.
Verder de avond en ochtend zie ik hem niet meer.
De volgende ochtend start ik met het route boekje ´Fietsen naar Praag´.
Ik zit na 4 kilometer op de route. En het rijden op de route gaat goed. Weinig verdwalen en maar 3 twijfel momenten.
De route gaat langs de rijn en door de schaaps kude's. Erg leuk!
Ik zet mijn tent op in Gartrop Hünxe. Waar ik nog een half uur met rien aan de lijn zit om een camping voor de volgende dag te vinden. Helaas is dit zonde van de tijd en energie geweest want ik verslaap mij de volgende ochtend en vertrek pas om 10 uur. De volgende keer moet ik gewoon naar hetv vv kantoor fietsen en het daar vragen.
Vandaag kom ik een 56 jaar man tegen uit Bazel. Met hem fietst ik 25 kilometer op en we hebben de grootste lol omdat we elkaar gewoon niet begrijpen.
Ik kom er achter dat ik wel erg veel bagage mee heb genomen en dat mijn batterijen van mijn fototoestel op zijn.
De route loopt vandaag de rivier de lippe er mooi en groen. Ik overnacht in Haltem am See.Bij een kanoclub. Wederom krijg ik te horen dat er veel fietsers komen de naar Praag fietsen. Helaas heb ik ze nog niet gezien!
Ik fiets de volgende ochtend om 08:30 uur weg en vindt een postkantoor om 11:00 uur. Hier ben ik 1 uur bezig om 1,88 kilo naar varik te sturen. Gelukkig is de eigennaar van het postkantoor van belgiese afkomst en helpt zij mij goed op weg.Toch kost dit mij een uur. Na de weekend boodschappen fiets ik verder. Na de Lippe verlaten te hebben volg ik 20 kilometer een saai kanaal, gelukkig wordt ik bij gestaan door een duitse visser die een stuk mee fietst. Tevens vertelt hij een hoop van de omgeving.(dit kan ik niet na vertellen want verstond het niet, knikt alleen maar oke). In uentrop zet ik mijn tent op, op een camping aan de snelwegen. Als ik aan kom zie ik 3 andere fietsers staan bij de receptie die bij na vraag van Praag naar huis fietsen. 1 man ziet slecht(staar) en is daarom bij het stelletje aan gesloten die op navigatie fietsen. Hij heeft ook de grootste moeite omzich in te schrijven bij de camping.
Ik heb de gedachten om met hun info uit te wisselen over de route, zoek daarom een plekje bij hun in de buurt. Iedereen gaat tijdens het opzetten een beetje zijn eigen weg en af en toe wordt er wat gepraat. Zo heeft het stelletje geen kook spullen mee en gaan elke dag uit eten.En vertel ik mijn verhaal van bagae naar huis sturen. Na dat ik gekookt heb en sta af te wassen. Komt de man naar mij toe en zegt als je nou de volgende keer weer op fietsvakantie ga stop dan met roken en val 15 kilo af. Ik stond dus met een bek vol tanden verder de vaat te doen. Helaas snijdt hij later weer het onderwerp aan. Ik ben genoodzaakt om terug te snouwen en zeg dat hij zich beter kan laten helpen aan staar voor dat hij op vakantie gaat. Helaas was dit niet zo'n leuke avond terwijl ik het leuk had gevonden om info uit te wisselen. De volgende ochtend hangt er nog steeds een gespannen sfeer. Het stelletje praat ook weinig met de man met staar alleen dat zij 100 km gaan doen. Zij krijgen ook een snouw terug van dat is wel erg veel!
Ik Fiets lekker vroeg weg en zit toch wel de rest van de dag aan dit avontuur te denken.
Er onbreekt vandaag regelmatig een bordje op de weg en fiets op goed geluk. In de avond kom ik aan in Paderborn. De eerst camping is dicht, 2e is open. Hier kom ik een nederlands stel tegen die fietsten van Praag naar nederland.We hebben een gezellig avond en doe mijn verhaal van afgelopen nacht. We besluiten om op het camping terras een borrel te drinken. Op het moment dat ik naar binnen loop reageerd de camping baas boos loopt naar het terras haalt de tafel leeg doet de deur op slot en doet de lichten uit van het terras. Wij zitten daar nog en staan daar met een bek vol tanden en moeten later hard lachen. we gaan weer terug naar de tent waar we verder gaan zitten. We wisselen informatie uit. Ik vertel over Denemarken en mijn benzine brander. Zij vertellen over hun accu die ze overdag opladen en hun onderneming in talenonderwijs in Spanje,Frankrijk en Italie. Zij kennen deze landen op hun duimpje en dit gebied is voor hun helemaal nieuwe. De volgende ochtend drinken we nog gezamelijk koffie en vragen ze mij als ze langs varik fietsen of ze daar kunnen overnachten. Ze komen mij rustig en betrouwebaar over. Besluit daarom het nummer van Paulien te geven zo dat ze zelf kunnen kort sluiten. Ze geven mij als laatste tip: Laat je niet gek maken!
Ik fietst weg om 9.30 uur, in de ochtend kom ik wat moeilijk op gang, maar vindt wel mijn batterijen voor mijn fototoestel.
Ik kom om 16.00 uur aan in wartburg een hanze stadje waar ik op een mooie camping aan kom. Dit is de eerste camping die een beetje onderhouden en schoon is. Ik ben blij dat ik einderlijk een schone w.c. heb, niet tussen de vaste plaatsen sta en het onderhouden overkomt. Tegen over mij staat een fries. Alleen onderweg naar Praag, Heeft vandaag een rustdag gehad. Hij komt heel nucher over. Hij vertelt dat hij in de WW. zit. Hij heeft 29 jaar als opzichter in de bouw gewerkt en is door de crisis ontslagen. Hij moch van uwv niet meer op vakantie maar hij heeft ontbetaald verlof op genomen voor deze tocht.
Vanmorgen regent het hard! na lang wikken en wegen en overleg met de fries besluit ik een rustdag te nemen. Ondanks dat ik nu verder onder mijn streef gemiddelde dagafstand kom. De fries gaat wel fietsen en zegt: Laat je niet gek maken!
Na mijn bakkie koffie op de camping zit ik nu in warburg dit verhaal te schrijven. En zeg ik net als Ruud van big Brother 1999: Laat je niet gek maken! Groeten aan iedereen die dit leest.

  • 11 September 2012 - 13:08

    Jacob:

    Doei :)

  • 11 September 2012 - 20:49

    Rien Bunk:

    Hallo Sietse,

    Ik vind het een mooi verhaald, je hebt leuk verwoord, succes op je fietstocht, laat je niet gek maken!

    Groeten,

    Rien

  • 11 September 2012 - 21:24

    Jorn:

    Inderdaad, Laat je niet gek maken! ;)

  • 14 September 2012 - 21:31

    Elma:

    He Sietse. Mooi verhaal, ik hoor het je vertellen. Ben benieuwd hoe het afgelopen week is gegaan.

    Groet, ook van Stella en EJ,
    Elma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietse

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 22739

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 06 September 2014

Fietsen langs de frontlijn

01 Mei 2013 - 01 Augustus 2013

Pelgrimstocht naar Santiago

03 September 2012 - 02 Oktober 2012

Fietsen naar Magdeburg via Praag

Landen bezocht: